صفحه 1 : شهرستان
صفحه 2 : خبر همدان
صفحه 3 : شهرستان
صفحه 4 : خبر همدان
صفحه 5 : ایران و جهان
صفحه 6 : ورزش
صفحه 7 : اندیشه
صفحه 8 : فرهنگی
۱۲
آذر
۱۴۰۴
شماره
۶۰۴۹
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تکمیل کنارگذر راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست، گفت: تردد خودروهای سنگین به دلیل نبود کنارگذر از داخل شهر تردد موجب افزایش آلایندگی میشود و بلوارهای ارتش، امام خمینی(ره) و آیتالله نجفی آلاینده ترین معابر همدان هستند.
به گزارش هگمتانه، مهدی حیدری در کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورا با گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: امیدواریم این شجره طیبه روز به روز قویتر، بالندهتر و مؤثرتر شود.
وی در ادامه به آلودگی هوا طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: همدان شهر صنعتی نبوده و این آلایندگی صنعتی نیست؛ متأسفانه با شعار همدان پایتخت گردشگری ما را از بسیاری حوزهها از جمله صنعتی شدن عقب نگه داشتهاند و حتی از آن حوزه (گردشگری) نیز عقب هستیم.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: برخی تکمیل کنارگذر را موجب عدم ورود گردشگر به شهر عنوان میکنند اما اینگونه نیست؛ اگر این گزاره را بپذیریم یعنی در طول سالیان متمادی فقط شعار گردشگری دادهایم و هیچ جاذبه گردشگری قابل توجهی برای شهر ایجاد نکرده ایم که مسافر با اختیار و میل خود همدان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند!
حیدری با بیان اینکه همدان ما مخاطب خاص گردشگری خود را دارا بوده و خواهد بود، افزود: منتفی کردن کنارگذر صرفاً ترافیک ورودیها و مخاطرات رانندگی و آلایندگی هوا و آسیب به زیرساختهای شهری را در پی خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه آلودگی کنونی عمدتاً منشأ خودرویی دارد، تصریح کرد: این موضوع مشهود است که در حوزه خانگی گرمایش با گاز طبیعی و فاقد آلایندگی است و از طرفی آلایندگی صنعتی هم در همدان نقش اصلی را ندارد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به تأکید شورا در دوره ششم بر اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، ادامه داد: خودروهای سنگین عبوری به دلیل نبود کنارگذر از داخل شهر تردد دارند که همین امر موجب افزایش آلایندگی میشود.
حیدری با بیان اینکه طبق مطالعات طرح جامع ترافیک شهر همدان، بلوارهای آیتا... نجفی و ارتش و امام خمینی(ره)، آلایندهترین بلوارهای شهر همدان بوده و چندین برابر معابر دیگر شهر هوا را آلوده میکنند، یادآور شد: این امر به خوبی نشان میدهد که در صورت وجود کنارگذر و کاهش بار ترافیکی برون شهری و سنگین از این سه بلوار، قطعاً شهر به مراتب پاکتری خواهیم داشت.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به فعال شدن سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در همدان و نصب 37 دوربین ثبت تخلف و فعالیت دو خودروی تجهیز شده سیار پلاکخوان در این دوره انتظار اعمال جدی قانون برای خودروهای آلاینده به خصوص خودروهای سنگین عبوری از شهر میرود.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان خواستار اعلام آمار خودروهای اعمال قانون شده آلاینده سنگین و سبک طی چند روز اخیر با توجه به وضعیت آلودگی هوا شد و گفت: در صورت کوتاهی سیمفا و عدم اعمال قانون خودروهای آلاینده شاهد تداوم آلودگی هوا خواهیم بود.
حیدری در خصوص پارک حاشیهای نیز یادآور شد: اجرای این طرح کاری خوب و مؤثر با هدف مدیریت و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودروهاست که در مرحله اول در خیابانهای منتهی به آرامگاه بوعلی اجرا میشود.
وی بیان کرد: ایجاد پارکینگ طبقاتی قبل از اجرای طرح پارک حاشیهای خودرو درخواست همشهریان است که البته اکنون تکمیل پارکینگ آقاجانیبیگ در دست اقدام بوده و طی هفتههای آینده راهاندازی خواهد شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان اطلاعرسانی در خصوص ساز و کار پرداخت جریمه پارک حاشیه ای را خواستار شد و افزود: در ادامه اجرای طرح اطلاعرسانی در خصوص شیوههای پرداخت حق پارک، تسویه حساب و اعتراض نیز ضروری است.
حیدری با اشاره به ثبت پلاک یکهزار و 400 خودرو با توقف بیش از 2 ساعت از روز اول اجرای طرح پارک حاشیهای و طی چهار روز، تصریح کرد: باید به فراخور پیشرفت طرح، تعداد خودروهای با توقف بیش از دو ساعت در معابر اصلی کاهش یابد و فضای پارک در اختیار دیگران قرار گیرد. وی کوتاهی سیمفا در همکاری برای اعمال قانون خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی را در شرایط حساس کنونی و وضعیت آلودگی هوا غیرقابل قبول دانست و گفت: در اوج نیاز کشور به ساماندهی خودروهای فرسوده و اعمال قانون وزارت کشور باید در این خصوص پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با انتقاد از عملکرد سیمفا در اعمال قانون خودروها، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری قصد اعمال قانون در مباحث ترافیکی و جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده را دارد اما مرجع قانونی آن یعنی سیمفا همکاری لازم برای انجام امور مربوط به استعلام برخط معاینه فنی را ندارد.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حیدری در پایان یادآور شد: تمام مسیرهای گذرگاهی مرکز به غرب و مرکز به جنوب در همدان بیشترین آلایندگی را دارد که در صورت احداث کنارگذر اوضاع آلایندگی هوا بهتر بود.